tisdag 20 oktober 2009

Endorfiner!!!

Endorfin är ett peptidhormon som kroppen tillverkar själv och som lindrar smärta. Hormonet påverkar vår vilja att sova, äta och dricka. Endorfin utsöndras bland annat vid stress, motion, men även av sex, förälskelse och vid akupunktur.

Endorfinutsöndringen kan leda till "träningsnarkomani", vilket är en kombination av kemiskt beroende av endorfin och ett psykiskt beroende. En studie har visat effekten av endorfin, mätt i milligram morfin injicerat intravenöst, att 45 minuter högintensiv löpning gav samma effekt mätt i smärthämning vid termisk provokation, som vid injicering av 10 mg morfin.[1]

Endorfin anses ofta vara kroppens eget morfin, av den anledningen att ämnena, precis som morfin, heroin och andra opiater, binder till så kallade mu-receptorer. Kemiskt är dock endorfin och morfin helt obesläktade. På samma sätt som effekten av morfin och heroin kan hämmas med hjälp av naloxon, har detta ämne samma hämmande effekt på de kroppsegna endorfinerna.


Texten är hämtat från Wikipedia. Idag var det dags för monsterprojektet med ryggtatueringen. I över tre timmar satt jag och försökte stå ut. Det var ungefär tusen gånger jobbigare än jag förväntade mig att det skulle vara. Det var riktigt riktigt smärtsamt och på vissa ställen gjorde det så ont att jag inte kunde hålla tyst. Vekling... När vi hade kommit halvvägs så var jag nästan beredd att ge upp och fortsätta nån annan gång. Men så lätt kom jag inte undan... På nåt underligt sätt lyckades jag slappna av tillräckligt mycket för att göra klart allt. Och tricket ligger i avslappningen. Minst sagt. Första halvtimmen var jobbig, sen blev det bättre. Men när det var som värst satt jag och spände hela kroppen så mycket att jag nästan skakade ibland. Jag kommer antagligen att sova ordentligt inatt... Och jag kommer antagligen att ha träningsvärk efter att ha spänt varenda muskel i hela kroppen i två timmar. Men jag hade finaste kompisen med mig. Stackars Jaimie satt och höll i mig och pratade oavbrutet för att jag skulle tänka på annat. Sista tiden lyckades jag hitta ultimata ställningen att sitta/ligga i för att kunna slappna av. Då trodde hon nästan att jag hade somnat/svimmat eftersom jag var helt still så länge.

När jag var klar så sa tatueraren att hon inte tyckte att jag skulle åka hem själv eftersom det inte är ovanligt att man faller ihop efter ett tag. Frossa kan man också räkna med. Illamående är en annan trevlig sak som inträffar. Helt plötsligt känner jag att jag vill gråta lite och sen försvinner det lika plötsligt igen. Allt detta inträffar när endorfinerna lämnar kroppen. När man har haft konstant smärta i flera timmar och spänt sig så mycket så frigörs så mycket endorfiner att kroppen reagerar jättestarkt när de försvinner. Men om man ska tro på Wikipedia så verkar det inte så konstigt. Endorfin=Morfin? Läskigt att kroppen kan producera något sånt starkt. Och ja, illa mår jag. Men jag är inte särskilt yr och har lyckats hålla mig på benen. Men jag måste väl äta lite. Så fort Desperate Housewifes är slut så blir det köket!

Men vilket mästerverk. Det kommer att bli så himla vackert när det är klart! När jag såg det färdigt så blev jag nästan tårögd. Så mycket finare än jag hade föreställt mig. Det trodde jag aldrig var möjligt. I så många år har jag velat göra det här. Det är så j-vla stort för mig! Att jag äntligen har påbörjat det! Det känns så obeskrivligt bra, LYCKA! Nu har jag bara tre sittningar kvar... Puh... En bild på mästerverket kanske?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nånting tycker du väl?