lördag 27 oktober 2012

Så mycket bättre?

Ja, jag var en i mängden av de som glodde på säsongspremiären av Så mycket bättre ikväll. Och nu sitter jag här med en stor klump i bröstet.

För jag saknar min pappa. Dagens artist var Pugh Rogerfeldt och det enda jag tänkte på under hela programmet var hur mycket pappa hade gillat det här avsnittet. Varenda låt som spelades har jag hört spelas på hans stereo. Jag satt där framför tvn med ett glas julmust och bara var ledsen.

Fan, ju närmare julen vi kommer desto med känslor brottas jag med. Jag kan ärligt säga att jag nog aldrig träffat någon som är lika barnsligt förtjust i julen. I januari varje år börjar jag längta efter nästa. Utan att kunna stoppa det kommer det små glädjepip ur mig varje gång jag går förbi ett julpyntat skyltfönster. Det är verkligen den absolut bästa tiden på året.

Men ju närmre julafton vi kommer lika nära kommer vi årsdagen. Jag kan inte fatta att det snart är ett helt år sen han till slut gav upp och lämnade oss. Jag gråter fortfarande minst en gång i veckan när jag tänker på honom. Vem f-n går och dör på självaste julafton egentligen? Typiskt pappa. Jäkla gubbe...

Men egentligen försvann han ju så mycket tidigare. Det är så orättvist och sorgligt att hans liv blev som det blev. Jag vet inte om jag ska sörja allt som hände eller om jag ska vara förbannad på honom för att han lät det hända. För jo, jag klandrar nog honom. Och mig själv. Kunde jag inte gjort mer?

Nu kommer Emil aldrig att få träffa sin morfar. Jag kommer aldrig mer få gå på konsert med min pappa. Aldrig mer kommer jag att sucka åt att han gör nåt pinsamt (han var bra på pinsamheter). Han kommer aldrig mer ringa och väcka mig efter ett nattpass. Ingen annan kommer att ge mig en julklapp som jag öppnar bara för att upptäcka att det är precis samma sak som personen ifråga har i sin oöppnade julklapp från mig.

Men det värsta av allt är att jag varje dag kommer att vara arg på mig själv för att jag inte var där när han lämnade oss. Istället befann jag mig 80 mil därifrån för att fira jul. Inget ångrar jag mer än det.

Fan...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nånting tycker du väl?