måndag 23 november 2009

Myselimyspys

Vilken mysig dag det har varit. Vaknade efter vad som kändes som ca noll timmars sömn. Släpade mig in till Gamla Stan för att möta upp Karin och Papaya. Väl där fick vi köa för att ta oss in i Storkyrkan men väl där fick vi lyssna på något helt fantastiskt bra. Mozarts Requiem. Oj, oj, oj vad bra det var. Det var sådär så att varenda hårstrå på hela kroppen reste sig. Nu är siktet inställt på nästa myskonsert.

Efter det så promenixade vi runt i juliga Gamla Stan. Det är visserligen en vecka kvar till första advent men man kan lätt drömma sig bort och tro att det är dan före dopparedan om man knallar runt där. Små röda bodar överallt som säljer handgjord konfektyr, glöög, peppisar, lussebullar och allt annat man kan tänkas behöva i juletider. Julstämningen hamnade blixt på topp.

Ner i de gamla valven till Sten Sture, ett urmysigt café som absolut rekommenderas. Det är inte bara mysiga lokaler med historia. (Är ju en sucker för historia och speciellt svensk sådan. Dessa valv var på 1700-talet fängelsevalv där bl.a Johan Ankarström satt inlåst efter att han hade livet av Gustav III på maskeradbalen. Sånt tycker jag är intressant iaf.) Vi fick urbra service dessutom. Beställde en varsin smörgås. Istället för att då plocka fram någon inplastad sådan så ställde de sig och gjorde mackorna på beställning. Stora mumsiga sådana till ett bra pris. Bara det är värt ett poäng.

Även ett poäng till Mammo Karin som är bäst på att hitta på mys.

Sen blev det hem till Mister och Lilla Monstret. Bridget Jones på tv som följdes av långprommis för att sen avslutas med korv och stroganoff. Sen soffmys. Oj vilken bra söndag jag har haft! Tyvärr så lyckades jag inte sova nåt inatt heller, gick och la oss vid tre. För tjugo minuter sen (dvs halv fem) tröttnade jag på att ligga och lyssna på Misters snarkningar så nu är jag uppe i soffan igen. Hoppas på att jag blir trött och somnar här snart. Är galet trött hela tiden men kan inte sova, inte okej alltså, men nu är det bara åtta nattpass kvar för i år. Varav sju av dem är de närmsta åtta dagarna och det sista på nyårsafton. Under mina fyra veckor utan nattpass tänker jag gå upp tidigt varje morgon och insupa solljuset. Kanske det hjälper?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nånting tycker du väl?