onsdag 6 oktober 2010

Bokberoende...

"En bokälskare går aldrig till sängs ensam" sägs det... Man behöver heller aldrig åka tåg ensam, eller vänta på bussen själv, eller ligga för sig själv på stranden. Nu är det så att om ungefär (eller ganska exakt faktiskt) 70 dagar så är det dags för mig och min (då :-)) make beger oss till Bali för en sk honungsmånad. Då jag inte är särskilt förtjust i att sola utan hellre ligger under ett parasoll med en kall öl och en god bok så behövs läsproviant. Så nu har jag gone crazy på CDON. Helt galet... Hur ska man kunna välja vilka böcker man ska köpa?! Jag kunde inte välja förstås så jag spårade ur helt och köpte böcker för aaaaasmycket pengar :-/ Det kommer inte få plats med nånting annat än böcker och en bikini i min resväska. (Och där vann jag genast priset för dagens I-landsproblem...) Rockbiografier och naziberättelser. Spännande värre. Dekadens och förintelse, känns sådär lagom långt bort från en vit strand i Nusa Dua...

Vilket genast för mig till den boken jag läser just nu. Senaste veckan har jag läst Please Kill Me - Punkens historia. En bok som brutalt återuppväckte min läslust efter att den har haft lite sommarsemester. Fick på gränsen till nervösa abstinensskakningar när jag slog ihop boken för sista gången så det var bara att kasta sig på nästa. Plöjde genast igenom de flyttkartonger som inte är uppackade "Det MÅSTE finnas nån bok jag inte läst här!". Och jo men visst. Hittade Fångad av hakkorset av Bruno Manz. Och wow vilken bra bok. Lite som att läsa en skräckfilm. När han beskriver hur hela staden där han bodde i som pojk skanderar och jublar när Hitler tog till orda ger mig liksom rysningar längs hela ryggen. Enormt läskig men bra bok. Speciellt för nån som är på tok för intresserad av andra världskriget som jag... Men en sak från boken kan jag inte sluta tänka på. Bruno berättar om sin fars antisemitism. Vid ett tillfälle blev det en hetsig diskussion vid matbordet då Brunos far kort sagt menar att judarna är roten till allt det onda i världen och att Tyskland kommer att må bra först när de är utrotade. "Men judar är också människor!" utropar då Brunos mamma "Ja, och löss är också djur..." svarar han föraktfullt...
Den inställningen säger en hel del om varför det blev som det blev...

2 kommentarer:

  1. den boken måste jag läsa! låter som en grymt bra och sjukt läskig bok.
    -vajb-

    SvaraRadera
  2. inser att de här kommer lite sent men dom har de bästa systemet där:) köp en bok och byt när du är färdig! helt underbart:) kram vicky

    SvaraRadera

Nånting tycker du väl?