onsdag 13 oktober 2010

Förbenat orättvist...

Alla vet vi att livet är orättvist. Men vissa orättvisor kan man göra något åt. Medans andra måste man helt enkelt lära sig att leva med. Som exempelvis det faktum att jag råkar vara född ca 20 år för sent. Det är inte helt rättvist. Fatta vad mycket musik jag har missat! Några exempel...

Om jag hade varit född 20 år tidigare hade jag kunnat:

1: Få chansen att se Freddie Mercury live.
Han dog visserligen 1991 men som 6-åring är det väldigt sällan man får chansen att se Queen... Nu har jag visserligen haft nöjet att få växa upp med Mercurys musik. Far min har alltid varit väldigt musikintresserad och jag har honom att tacka mycket när det kommer till vilken musik jag uppskattar. Jag kan tydligt komma ihåg hur jag som liten snorunge satt hemma i vad vi kallade för uterummet medan min pappa spelade musik för mig genom ett par hörlurar som var så stora att jag fullkomligt försvann i dem. Jag minns att han spelade Barcelona för mig... Och Radio GaGa... Jag minns en senare del i livet när mina föräldrar hade delat på sig och mamma, någon kväll när vi bodde på Blåsbackegatan, häller upp ett glas rödvin och spelar vad som kan ha varit Innuendo. Jag kommer tyvärr inte ihåg vilken skiva det var hon hade men jag minns tydligt hur Freddies röst låter när den dånar genom ett par högtalare... Se/lyssna och njut av hans fantastiska röst och närvaro:


2. Jag kunde varit ung i LA under slutet av 80-talet och därmed kunnat hänga på både Whisky A Go Go och Rainbow. Där skulle jag ha fått chansen att se alla stora band när de fortfarande bara var valpar. Eller som Karin sa "Se ett ungt Guns n´Roses och kanske prova Slashs hatt?" DET hade varit nåt... Här har ni en liveinspelning från just Whisky A Go Go med Gn´R



3. Jag kunde ha varit glamrocksgroupie!
Jag kunde har följt Mötley Crue i deras fotspår runt hela världen och sett dem när de faktiskt var så fantastiska som de egentligen är. Jag är ju såklart nöjd med vad jag får, att se dessa dårar nu är inte heller fel, men tänk att få se de i full action 1983 till tonerna av Shout At the Devil. Jag kunde ha fått ett eget kapitel i The Dirt...
Kan inte låta bli, måste bara lägga upp en bild på tidernas hetaste karl...


4.Fredagen den 15/7 1977 hände något legendariskt. Sex Pistols spelade på diskotek Stranden på Östra Stranden i Halmstad... Det är nästan för tufft för att fatta. Hade jag varit född 20 år tidigare hade jag visserligen bara varit 12 år gammal då men jag tror ändå att jag hade smugit mig dit på nån vänster. Det kan vara det största tillfället i Halmstads historia... Eller, det måste vara det största...

Den här bilden är publicerades i Veckorevyn och är tagen av Jörgens Foto i Halmstad. Tänka sig...

Här ser ni vad Hallandsposten skrev om det celebra besöket. "Skandalorkester..." Hahaha

Jag vill även tillägga att när Sex Pistols besökte vår vackra kuststad så hade de det stora nöjet att bo på Hotel Fina Laxen... Det ni...

Det här inlägget skulle kunna bli precis hur långt som helst är jag rädd för. Så jag går helt enkelt och lägger mig nu istället, kanske att jag fortsätter en annan gång. Eller så gör jag inte det, vi får väl se helt enkelt... Men innan jag går och lägger mig så tröstar jag mig helt enkelt med att om jag hade varit född 20 år tidigare hade jag idag varit 45... Visserligen full med mumsiga minnen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nånting tycker du väl?