lördag 1 maj 2010

Fan vad skönt det är att bli gammal...

Idag (alltså när jag gick till jobbet) är det Valborg. Jag minns mina valborgsaftnar från när jag var yngre. Det var fylla och dekadens. Från 15 års ålder och uppåt blev det bara värre för varje år som gick. Men hade man nånsin särskilt kul? Nej, det var höga förväntningar och en massa planer som alltid slutade i besvikelse och inte sällan ett trasigt ego. Nu är man vuxen och faktiskt lite klokare. Fan vad skönt, nu vet man att det inte blir roligare än man gör det. Och trevligast har man med goda vänner och familj över en trevlig middag och lite vin (eller tja, ofta lite för mycket vin).

Nu är jag på väg hem från jobbet. När jag stod på perrongen och väntar på tåget börjar ett gäng ungdomar ( hur gammal är man om man säger så egentligen?) att slåss. Och inte litegrann heller, de slåss för att skada! De slåss med tillhyggen och de knuffad nerför trappor. Allt detta medans några desperata stackars flickvänner står och skriker hysteriskt. Det skrämmer mig. Det skrämmer mig att ett gäng tonåringar som har hela livet framför sig slåss på ett sånt sätt att det bara är em tidsfråga innan nån hamnar på sjukhus och den andra i fängelse.

Fan vad skönt det är att bli gammal...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nånting tycker du väl?