torsdag 22 juli 2010

Aggressivt...

Fick en ganska arg kommentar på mitt "Blek och fin" inlägg. Lustigt att arga kommentarer oftast är anonyma, har ni tänkt på det? Ni som känner mig och har läst bloggen ett tag kanske kommer ihåg ett inlägg jag skrev förra sommaren om hur trist det är att alltid behöva försvara hur man ser ut. Att alltid behöva försvara att man inte är brun. Det är ju det detta nya inlägg handlar om också. Att det är helt okej att vara blek. Lika väl som man får sola om man vill, får man välja att vara blek om man vill. Det handlar inte om att man inte KAN bli brun, det handlar om att man inte har nåt intresse av det och inte fattar hetsen. Folk får absolut vara solbrända om de vill jag fattar bara inte varför. Jag kommer aldrig att gå fram till någon och säga "men oj vad brun du är, har du slarvat bort solskyddsfaktorn eller bara VILL du ha cancer?" Däremot kommer folk fram till mig dagligen och tror att de har rätt att påpeka min ljusa hy. Varför är det okej?

Jag har också legat och pressat på stranden i flera timmar, veckor till och med! Jag har varit rejält brun, jag har varit bränd, jag har haft alla olika nyanser på min hud. Men jag trivs bäst som blek, jag är äntligen så gammal att jag älskar min hud så som den ser ut när ingen stör den. Jag känner inget behov att ligga och pressa bara för sakens skull. Jag har inget behov att bli brun bara för att "det är så det ska vara". Jag kan ligga på stranden och läsa en bok för att det är skönt och avkopplande. Men allra helst då i skuggan så att jag kan ligga hur länge som helst utan att tänka på solen.

För jag förstår verkligen inte hetsen. Precis som jag skrev så är det en sak att ha fått lite färg, men att pressa så mycket att man helt förändrar sin hudfärg är nåt helt annat. Och du arga anonyma människa, säg vad du vill men det är INTE hälsosamt att ligga och pressa i solen. Hudcancerfallen ökar lavinartat i hela landet, och det kryper ner i åldrarna. Solljus är nyttigt och livsnödvändigt för oss men att vår hud ens förändras i färgen är ett tecken på att den försöker försvara sig mot solens elaka strålar.

Och för att tillägga, jag har ingen aning om hur mycket Kenza väger, över eller underviktig, men jag kommer aldrig tycka att det är snyggt när det sticker ut ben lite här och var som på den bilden. Nä, tacka vet jag Marilyn Monroe i så fall...

3 kommentarer:

  1. Det kanske var en av "helt-normala-världensbästa-och-varken-under-eller-överviktiga-Kenzas-läsare"? Och ja, anonyma kommentarer..jag visst att man kan ha åsikter som skiljer sig, det är jag för, men om man nu vill göra sin åsikt hörd, hur svårt ska det då vara att skriva under med sitt namn? Att stå upp för vad man just sagt man tycker?

    Jag tycker båda kan vara fint, både solbränd eller blek, det beror på vilken person det gäller. Som med typ allt annat. Sen är det ju DIN blogg, om andra har problem med vad du skriver så är de deras problem. Stå på dig! :)

    SvaraRadera
  2. Du vill uppenbarligen inte att folk kommenterar ditt utseende men det är ändå frit fram för dig att kritisera folk som är smala och folk som solat? Det enda jag menar är att detta är dubbelmoral.

    PS, jag visste inte att att vilja vara blek var en mognadsfråga...

    SvaraRadera
  3. Nej nej nej, fall inte i fällan! Varför ska vi ens prata om solbränna, vikt, utseende eller kön i samma mening där vi använder ord som "rätt" och "fel"? Det finns inget rätt eller fel och därför behövs ingen förklaring! Så tycker jag...

    Tack för din kommentar i min blogg =)

    SvaraRadera

Nånting tycker du väl?