fredag 23 juli 2010

Okej lite svar...

För att svara lite på frågorna i kommentarerna...

1.Nej det finns inte rätt och fel i brun, blek, smal, tjock osv, det finns åsikter. Min åsikt är att man är finast som ljus och kurvig. Min andra åsikt är att man får självklart vara solbränd om man vill, det jag inte förstår är hetsen över vem som är brunast. Och jag tycker inte att det är fint när folk solar som dårar och inte ser gränser, tänk Versace... De jag tänker främst på är de vars hud egentligen inte klarar av det. Tex ljusa skandinavier som först blir röda. Inte de med helt andra pigment, tex den huden som är vanligast i södra delarna av Europa, eller Asien, ja ni fattar va? Varje, varje sommar måste jag försvara varför jag är blek. Det är liksom inte accepterat av samhället. Detta är mitt sätt att bita ifrån.

2. Vad gäller Kenza tycker jag att det är tråkigt att vi inte kan ha lite mer blandade förebilder i Sverige, om man nu kikar lite snabbt på de som räknas som Sveriges största bloggare (och därmed förebilder för massor av unga tjejer) så är de alla stöpta i samma form. Och nej, det är inte meningen att revben och höftben ska sticka ut när man står upp. Kenza jobbar som modell, därav hennes kropp, Sen när blev modeller "normalviktiga"? Sen ser såklart alla kroppar olika ut vilket är den stora tjusningen med oss människor, alla är byggda olika. Det tråkiga är när unga tjejer får för sig att ett BMI på 19 är något att eftersträva.

3. Nej, blekhet är ingen mognadsfråga, däremot att tycka om sig själv är. Att äntligen älska sin hy för hur den ser ut och inte ligga och pressa för sakens skull. Det är en mognadsfråga. Att se precis likadan ut som alla andra med sillisar, sönderblekt löshår, brun utan sol och strl 32 i kläder är inget att eftersträva och allt som oftast ett tecken på osäkerhet. Men jag tror att det är dags att höja nivån lite, du Anonym har en fantastiskt låg nivå i dina kommentarer vilket säger mig att du antingen är väldigt ung eller så är du bara för arg för ditt eget bästa. Man får självklart ifrågasätta saker men på en passande nivå.

4. Och ytterligare ett nej, Dita von Teese är inte smalare. Titta igen, hon är kurvig med naturliga bröst och kvinnliga former. Jag tycker att man kan vara smal men fortfarande ha kvinnliga kurvor i form av höfter och bröst, jag tycker att de allra flesta är snyggast när de ligger runt strl medium eller 38. Nu är ju som sagt alla byggda olika men det är nåt helt annat. Och när jag pratade om vem jag tycker att man ska se ut som så var det dessutom Marilyn Monroe jag nämnde, remember? Dita von Teese använde jag som exempel när det kom till hudfärger. Sen verkar det dessutom som att det inlägget blev taget på alldeles för stort allvar. Man tycker ju att folk borde förstå att när man lägger upp bilder på två såna ytterligheter som det var i det inlägget så kanske man inte ska reagera för hårt...

Men, men, ni gör som ni vill, jag tänker iaf gå ut och njuta av en underbar fredag!

2 kommentarer:

  1. Hej Emelie!

    Jag börjar med att säga att jag inte vill bråka :) Men jag har några åsikter om kvinnoidealet som man halkade in på här. Både Dita von Teese och Marilyn hamnar på BMI på under eller runt 19 (DvT 168-52;MM 165-52). Detta fenomen är ju inte ngt nytt. Sen är det mycket möjligt att det inte sticker ut ben här o var på dem, det vet jag inte. Sen kan man ju också ha åsikter huruvida kvinnor som opererar brösten vid 21 års ålder är en bra förebild för unga kvinnor (DvT). Vad jag menar är väl egentligen att vilka åsikter man än har så finns det en del hål i dessa och jag har ingen koll på vem Kenza är - det är säkert en "o-fin" förebild för svenska tjejer. Själv tycker jag att Monica Bellucci är världens vackraste kvinna! Och angående bränna eller blek hy så är det till 100% upp till var och en, men det är klart att folk reagerar på att det rackas ner på dem precis som du är trött på att höra att du är blek. Men sol är väl hälsosamt i lagom mängd antar jag... Hoppas jag var tillräckligt saklig och att du inte tog illa upp, jag ville bara joina debatten. Ha en underbar fredag!

    SvaraRadera
  2. Debatter är till för att joinas! Vad jag har förstått så pendlade hon i vikt, allt från 52 till runt 70. På bilden jag la upp är det inga 52 kg, däremot den här bilden http://en.wikipedia.org/wiki/File:Marilyn1962.PNG där ligger hon nog runt 19. Och inte lika snygg som på den första bilden jag la upp i mina ögon. Dessutom hittade jag det här citatet: "Im proud that i am 1.65 cm and 140 punds" vilket ger ett ungefärligt bmi på 25-26 så en rejäl viktpendling (pga missbruk?) får vi väl säga att hon gick igenom... Tycker att det är lite synd att folk tolkade mitt första inlägg som att det rackades ner på nån när inlägget (i mina ögon) är uppenbart skrivet med glimten i ögat. Men som vanligt blir det lätt missförstånd i skrift, sånt är livet!

    Bilden på Dita användes ju som en ytterlighet i jämförelse med den skrynkliga bruna tanten, inget annat. Lite som Skönheten & Odjuret. Synd att det gick förlorat men så är det ibland...

    SvaraRadera

Nånting tycker du väl?