lördag 24 juli 2010

Våldtäktsskydd?

Våldtäkt är i mina ögon ett utav det absolut smutsigaste och vidrigaste brott man kan begå. Genom att våldta en annan människa berövar man den på så himla mycket. En kvinna/man som blir våldtagen exempelvis i en park på väg hem en kväll kommer antagligen alltid att vara lite rädd för både främlingar och mörker. Att alltid undra vad personen som är på väg mot kommer att hitta på. Kommer han att komma fram till mig? Kommer han att våldta mig? Slå mig? Skada mig? Eller kanske lämna mig ifred? (Jag använder han då det är så extremt mycket vanligare att det är män som utför detta brott än kvinnor.) Den vanligaste formen av våldtäkt är den som sker hemma. Av någon som man känner. Någon man älskar. Hur ska man någonsin kunna lita på någon igen om nån man tidigare älskat har förgripit sig på en? Personligen har jag till skillnad mot många andra tjejer varit lyckligt lottad nog att slippa fundera över nåt sånt här. Och jag kan bara hoppas att det kommer att förbli så för både mig och alla som jag känner. (Alla andra också förstås men ni fattar väl?)

Men försök att föreställa dig. Att någon tar ifrån dig det mest personliga du har, en liten del av dig själv. Någon annan bestämmer sig för att du helt plötsligt inte har något att säga till om gällande din egen kropp längre. En kvinna i Sydafrika (en läkare) var med om en situation för några år sen. Hon jobbade på ett sjukhus då en våldtagen kvinna stapplade in med död blick och såg mest ut som ett levande lik. Hon sa: "om jag bara hade haft tänder där nere". Så den här läkaren, Sonnet Ehlers, har nu skapat vad som mest påminner om en taggig kondom. Den förs in på samma sätt som en tampong och rekommenderas att användas tex på blind dates, i otrygga områden osv. Om kvinnan som bär denna taggiga kondom blir våldtagen så biter sig kondomen fast i förövarens penis med hulingar och är omöjlig att få bort utan läkarhjälp. Försöker man ta bort den gräver den sig in djupare. Mannen kan inte kissa eller gå medans den sitter där. Tanken är att förövaren då ska bli tvungen att söka läkarhjälp och att läkaren ska tillkalla polis. Dessa "kondomer" delades ut till kvinnor i Sydafrika under fotbollsVM.

Men är det verkligen en lösning? Kommer det att avskräcka våldtäktsmän eller är det att lägga ansvaret på kvinnan? Det hjälper ju inte på något sätt mot det trauma som en våldtäkt innebär samtidigt som man aldrig kan skydda sig mot ett eventuellt trauma. Klicka på rubriken för att läsa artikeln. Personligen så är jag väldigt skeptisk till om det här verkligen är ett sätt att komma åt problemet...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nånting tycker du väl?